Salecto’s platform genererer automatisk søgemaskinevenlige URL'er for alle sider i systemet. Det gælder både for Produkter, Kategorier, Indholds sider og alle andre er inkluderet.
Når at der genereres en URL på eksempelvis et produkt, så sker dette ud fra produktets navn, eller den URL som admin selv har skrevet. Denne URL bliver ikke lavet om igen, med mindre at en Administrator går ind og manuelt ændre URL'en. I det tilfælde vil systemet som standard oprette et korrekt 301-redirect fra den gamle URL, til den nye URL, som administratoren har valgt.
En URL er unik i systemet, dvs. at der ikke kan findes fx 2 forskellige produkter med den samme URL.
Sker det eksempelvis, at man har 2 produkter med det samme navn, så vil systemet automatisk generere en anden URL for produkt nr. 2.
Et eksempel herpå kunne være:
Produkt 1: Nike Sko
Produkt 2: Nike Sko
Produkt 1 URL: /nike-sko
Produkt 2 URL: /nike-sko-2
Som eksemplet viser, så tilføjer systemet automatisk et tal på URL’en på Produkt 2. Dette sker for, at URL’en er unik og for at forhindre forkerte URL-omskrivninger eller forkerte redirects.
Det betyder, at det første produkt, som har fået tildelt URL’en (/nike-sko) ejer denne URL, og et andet produkt kan ikke overtage denne URL.
Vi ser nogle gange webshops, hvor man har kategorier som hedder det samme som et produkt i shoppen. Her er det meget vigtigt, at man som webshopadministrator lægger en klar strategi for sin URL-struktur, inden at man går igang. Det er nemlig ikke muligt at bytte rundt på en URL mellem et produkt og en kategori. Hvis vi igen tager udgangspunkt i eksemplet ovenfor:
Produkt 1: Nike Sko
Produkt 2: Nike Sko
Kategori 1: Nike Sko
Produkt 1 URL: /nike-sko
Produkt 2 URL: /nike-sko-2
Kategori 1 URL: /nike-sko-3
Igen tilføjer systemet automatisk et tal på URL’en for at forhindre fejl på shoppen.
Ligesom i første eksempel, så betyder det, at enten det første produkt eller første kategori, alt efter hvilken blev oprettet først ejer URL’en (/nike-sko), og det kan ikke ændres.
Et andet eksempel kunne være et scenarie, hvor du som webshopadministrator omdøber dit produkt, og i samme omgang vil du også gerne ændre URL-nøglen på produktet. Du går derfor ind i shoppens administration og ændrer navn og URL.
Eksempel:
Produkt 1: Nike Sko => Nyt navn: Nike Klipklapper
Produkt 1 URL-Nøgle: /nike-sko => Ny URL: /nike-klipklapper
Her vil systemet som standard automatisk oprette et redirect fra "/nike-sko" til "/nike-klipklapper". Dette gør systemet for at sikre at en brugere som eksempelvis finder den oprindelige indekserede URL (/nike-sko)i Google, eller som et link på en blog, automatisk bliver sendt videre til den nye URL (/nike-kliklapper). Det er brugervenligt, og søgemaskinerne ser positivt på det.
Som konklusion på ovenstående, så gælder følgende regel: Det produkt eller den kategori, som blev først oprettet ejer den URL, den er oprettet med. Derfor skal du finde på en alternativ URL, hvis du har flere produkter med samme navn eller kategori og produkter med samme navn.
Det er teknisk muligt at ændre URL-nøglerne ved at tilkøbe hjælp hos vores udviklere. Det er meget vigtigt, at man nøje overvejer konsekvenserne ved det, og nøje planlægger det sammen med sine SEO- og marketingeksperter. Det kan nemlig have fatale konsekvenser for ens SEO- og marketing resultater, hvis man træffer forkerte beslutninger.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.